GroenLinks vindt het onverantwoord en niet nodig om minstens één miljard euro uit te trekken voor de aanleg van een tunnel bij Rotterdam en zal zowel het voorstel voor de Oranjetunnel als de Blankenburgtunnel afwijzen. Tweede Kamerlid Ineke van Gent: "In het Catshuis wordt hemel en aarde bewogen om de miljarden bij elkaar te schrapen. Dan moet er óók naar infrastructuur gekeken worden. De regering en de rest van de Kamer lijden wat dat betreft allemaal aan tunnelvisie: er moet en zal een nieuwe tunnel komen. Ik bestrijd dat we die nodig hebben."

GroenLinks bepleit een spitsheffing, flexibele werktijden en betere benutting van de Betuwelijn om bestaande wegen te ontlasten. Van Gent:

Laat de vervuiler betalen. Het is bizar extra ruimte voor vrachtauto’s te creëren, terwijl op de Betuwelijn maar één zevende van de capaciteit gebruikt wordt. Zo rijden er nu als ware maar één dag in de week treinen op dit spoor, dat kan natuurlijk veel beter benut worden.

GroenLinks twijfelt niet alleen aan nut en noodzaak van de tunnelplannen, maar wijst ook op de desastreuze effecten van met name de Blankenburgtunnel op natuur en landschap van Midden-Delfland.

GroenLinks wijst er verder op dat de minister gerekend heeft met dubieuze aannames:

Minister Schultz rekent zich rijk door haar tunnels te legitimeren door een enorme verkeersgroei te voorspellen. Dergelijke scenario’s zijn niet realistisch. Zo gaat ze uit in haar berekening uit van een olieprijs van $ 28 dollar per vat in 2040. Terwijl we nu al boven de $ 100,- betalen. Voor dat soort sommen koop ik niks.

Protestactie

Onder de noemer: 'Blankenburgtunnel: weggegooid geld', hielden natuur- en millieuorganisaties vandaag een protestactie op het Plein in Den Haag, voorafgaand aan de vergadering van de Kamercommissie Infrastructuur en Milieu. GroenLinks ondersteunde de actie en Ineke van Gent sprak de actievoerders toe:

Miljarden worden bij elkaar gesprokkeld in het Catshuis, waarom dan de aanleg van een dure en onnodige Blankenburgtunnel? Weggegooid geld, met enorme gevolgen voor natuur en leefbaarheid.

De regio verzet zich al jarenlang tegen extra snelwegen en de plannen voor een tunnel. GroenLinks Vlaardingen organiseerde verschillende acties, zoals een fakkeloptocht, 'bermprotest', een handtekeningenactie (33.460 handtekeningen), en een manifestatie. Ook Milieudefensie en Natuurmonumenten zetten acties op touw.

Niet alleen Vlaardingers willen van de tunnelplannen af:

Dit is het laatste stukje natuur in de regio, dat moet niet van ons afgepakt worden!

aldus een bezoeker uit het Westland.