GroenLinks maakt zich zorgen over berichten dat een onder Nederlandse vlag varend schip met een lading explosieven vanuit de Verenigde Staten op weg is naar Egypte. GroenLinks Tweede Kamerlid Arjan El Fassed heeft minister Uri Rosenthal (Buitenlandse Zaken) en staatssecretaris Henk Bleker (Economische Zaken) donderdag schriftelijk opheldering gevraagd over het wapentransport.
El Fassed: : “De levering van wapens en munitie naar een land met een overheid dat zijn eigen burgers onvoldoende beschermt is risicovol. Nederlandse bedrijven dragen door dit transport mogelijk te maken bij aan serieuze schendingen van mensenrechten. Nederland moet het transport van wapens en munitie reguleren door controle van transportbedrijven uit eigen land en schepen die onder de Nederlandse vlag varen.”
Amnesty International heeft over het transport aan de bel getrokken. Volgens de mensenrechtenorganisatie mag het schip geen toestemming krijgen om de munitie in Egypte af te leveren, omdat het ,,zeer waarschijnlijk is dat deze door de Egyptische veiligheidsdiensten worden gebruikt om ernstige mensenrechtenschendingen te plegen''.
Dit laat opnieuw zien dat het belangrijk is een internationaal wapenhandelsverdrag af te spreken. Daarover wordt in juli in New York onderhandeld.
Vragen van het lid El Fassed (Groenlinks) aan de minister van Buitenlandse Zaken en de staatssecretaris van EL&I over een wapentransport naar Egypte met Nederlands schip
- Kent u het bericht ‘Nederlands schip vervoert explosieven naar Egypte’ van Amnesty International (15 maart 2012)1?
- Kunt u bevestigen dat een onder Nederlandse vlag varend schip op dit moment onderweg is vanuit de Verenigde Staten naar Egypte met een lading munitie?
- Hoe beoordeelt u het respect van mensenrechten door de Egyptische autoriteiten en Egyptische veiligheidsdiensten? Kunt u dit toelichten?
- Klopt het dat Egyptische veiligheidsdiensten vorig maand nog excessief geweld heeft gebruikt tegen Egyptische burgers?
- Deelt u de mening dat de export van wapens naar Egypte op dit moment risicovol is? Zou de kans op een vergunning voor export of doorvoer van een dergelijke lading vanuit Nederland groot achten? Zo neen, waarom niet?
- Welke stappen onderneemt u tegen het bedrijf Spliethoff’s Bevrachtingskantoor, eigenaar van de MV Schippersgracht? Zo neen, waarom niet? Kunt u dit toelichten?
- Ziet u mogelijkheden om de vervoerder aan te spreken op het vervoeren van deze lading? Heeft u juridische, diplomatieke of andere middelen ter beschikking om dit vervoer tegen te houden?
- Vindt u het wenselijk dat in de Wet Strategische diensten die dit jaar van kracht is geworden een uitzondering wordt gemaakt voor vervoerders? Zo neen, waarom niet? Zo ja, waarom wel?
- Achter welke maatregelen betreffende het transport van wapens en transporteurs staat de EU met betrekking tot een toekomstig wapenhandelsverdrag?
- In antwoord op eerdere vragen van de GroenLinks-fractie aangaande een wapenleverantie van Rusland aan Syrië, antwoordde u “Ik zal mij ervoor inspannen dat de EU richting de Russische regering zorg uitspreekt en de Russische regering verzoekt wapenleveranties aan Syrië stop te zetten.” (2012Z00939). Bent u ook bereid dit richting de Verenigde Staten te doen? Zo nee, waarom niet?