GroenLinks heeft een debat aangevraagd over het recent uitgelekte rapport van het Pentagon waaruit opnieuw gebleken is dat de ontwikkeling van de JSF vele technische mankementen kent. Tweede Kamerlid Arjan El Fassed: “ Week in week uit horen we over nieuwe missers, technische problemen, stijgende kosten en nu blijkt uit dit rapport dat er zelfs een lijst met ‘geheime gebreken’ bestaat. Hoe valt dit nog uit te leggen, wie zit er nog op de JSF te wachten. Ik wil zo snel mogelijk opheldering van de minister.”
Afgelopen week werd uit een uitgelekte tussentijdse evaluatie van het Amerikaanse Pentagon duidelijk dat de JSF met een reeks grote technisch problemen kampt.
Dat terwijl begin december de Amerikanen al lieten weten de productie te willen vertragen omdat het testtoestel scheurtjes en zwakke plekken vertoond.
El Fassed: “ Twee weken geleden antwoordde de staatssecretaris van Buitenlandse Zaken (bij afwezigheid van de minister van Defensie) nog op mijn mondelingen vragen dat er weinig bijzonderheden te melden waren. De wijze van ontwikkeling van de JSF was bekend, deze zou een combinatie zijn van van rijden én sleutelen. Duidelijk is dat dit kabinet inzet op een vliegtuig dat van de gebreken uit elkaar barst. Wanneer komt er zelfreflectie over dit geldverslindend miljardenproject ? ”
GroenLinks heeft ook gevraagd of de Tweede Kamer inzage kan krijgen in de lijst met geheime gebreken.
El Fassed heeft daarnaast schriftelijke vragen gesteld.
Vragen van het lid El Fassed (Groenlinks) aan de minister van Defensie over nieuwe problemen met de JSF
1. Kent u het bericht ‘Trillion-Dollar Jet Has Thirteen Expensive New Flaws’ (13 december 2011)? (1)
2. Bent u bekend met het onderzoek dat in opdracht van Frank Kendall, in het Pentagon verantwoordelijk voor materieelaankoop, is uitgevoerd en het rapport ‘F-35 Joint Strike Fighter: Concurrency Quick Look Review’ van 29 november 2011 dat onlangs is uitgelekt via POGO (Project on Government Oversight)? (2)
3. Hoe beoordeelt u de lijst met mankementen die Kendall en zijn panel constateren?
4. In het rapport wordt ook gesproken van een ‘classified deficiency’? Is dit gerelateerd aan problemen rond stealth? Klopt het dat de JSF toch niet zo onzichtbaar zal zijn voor radars als Lockheed Martin heeft gezegd dat de JSF zal zijn?
5. Klopt het dat veel problemen te maken hebben met wat de staatssecretaris voor Buitenlandse Zaken op 6 december 2011 in afwezigheid van de minister van Defensie in reactie op mondelingen vragen van het lid El Fassed (Groenlinks) noemde ‘rijden en sleutelen’? Hoe beoordeelt u het functioneren van ‘rijden en sleutelen’ na het lezen van het rapport ‘F-35 Joint Strike Fighter: Concurrency Quick Look Review’ van 29 november 2011?
6. Deelt u de mening dat het onderzoek in opdracht van Kendall aantoont dat de hoeveelheid mankementen op dit moment in dezelfde mate voorkomen als dat in de beginfase van de ontwikkeling van een gevechtsvliegtuig? Hoe beoordeelt u het feit dat bij het testen is geconstateerd dat er maar liefst 725 veranderingen in het design zijn aangebracht terwijl nieuwe toestellen al uit de fabriek kwamen?
7. Klopt het dat ook in de VS wordt gesproken over langer doorvliegen met bestaande toestellen en dat de firma Boeing daartoe zelfs plannen heeft ingediend?
8. Bent u bereid om op korte termijn een evaluatie te doen van het JSF-programma tot nu toe om lessen te trekken van de fouten die in het gehele programma zijn gemaakt en over de Nederlandse betrokkenheid daarbij?
9. Kunt u deze vragen beantwoorden voor het algemeen overleg over de vervanging van de F-16?
(1) Trillion-Dollar Jet Has Thirteen Expensive New Flaws, Wired, 13 december 2011
(2) F-35 Joint Strike Fighter: Concurrency Quick Look Review, POGO, Project on Government Oversight, http://www.pogo.org/resources/national-security/f-35-jsf-concurrency-qu…