GroenLinks is blij dat de kogel eindelijk door de kerk is en NS na 2015 weer tien jaar over het hoofdspoor blijft rijden. Maar de verdergaande decentralisatie van de stoptreinen ziet Tweede Kamerlid Ineke van Gent als een dwaalspoor: “Het laten rijden van verschillende vervoerders op een traject is vragen om problemen. De dienstregeling wordt complexer, zeker bij calamiteiten. Geen reiziger zit daarop te wachten. Dat de minister begint in Limburg is geen toeval, maar een knieval richting PVV."

GroenLinks is bang dat met de decentralisatie van de Limburgse lijnen het hek van de dam is.

Van Gent: “Je vraagt om problemen door de boel complexer te maken. Het lukt nu al niet om geregeld te krijgen dat je zonder extra in- en uitckecken kunt wisselen van vervoerder. Ook adequate reisinformatie komt onder druk te staan”.

Zorgen over dure Fyrakaartjes

GroenLinks vindt het een verstandig om de Hogesnelheidslijn verder te integreren in de dienstregeling. “Prima dat er straks ook ‘gele’ treinen over het snelle spoor rijden," aldus Van Gent. Ze maakt zich wel zorgen over de Fyra.

“De minister heeft een pittige rekening bij NS gelegd om over de HSL te blijven rijden. De vraag is hoe het bedrijf de snelle treinen gaat uitbaten. In het verleden bleek dat hoge tarieven vooral lege treinen opleverden. Ik hoop dat NS daar lering uit blijft trekken.”

Slecht nieuws voor rolstoelers

GroenLinks is teleurgesteld dat de nieuwe concessie geen afspraken bevat over het toegankelijk maken van alle dubbeldekkers voor rolstoelgebruikers.

“Ik realiseer me dat daar een prijskaartje aan hangt, maar dat geldt net zo goed voor het individueel vervoer waar rolstoelgebruikers nu van afhankelijk zijn. Met toegankelijke treinen zouden minder mensen een beroep hoeven doen op het doelgroepenvervoer, dat zou weer schelen," zegt Van Gent.