GroenLinks wil dat er trajectcontrole ingesteld wordt op de Afsluitdijk, zodat de pakkans op snelheidsovertredingen zo groot mogelijk wordt. Tweede Kamerlid Ineke van Gent dient woensdag hiervoor een motie in. “De voorstanders van de snelheidsverhoging hebben de mond vol over lik-op-stuk-beleid. Dus ik reken op hun steun”.
GroenLinks is tegen de snelheidsverhoging. Maar nu de snelheidsverhoging er is, moet deze op zijn minst streng gehandhaafd worden.
Bij trajectcontrole registeren camera’s aan begin en eind van een tracé nummerborden. Wie te snel rijdt en te vroeg de tweede camera passeert, krijgt een bon. Gegevens van automobilisten die de limiet niet overschreden, moeten gelijk gewist worden.
De Afsluitdijk is bij uitstek geschikt voor trajectcontrole, omdat de snelweg geen afslagen kent en er achter de vangrail nauwelijks plek is voor de traditionele radarcontrole.
Meten is weten
Van Gent dient ook een motie waarin ze vraagt om de effecten van de snelheidsverhoging niet alleen te berekenen, zoals de minister wil, maar ook daadwerkelijk te meten.
Van Gent: “Meten is weten. Als de minister haar experiment serieus neemt, moet ze ook geïnteresseerd zijn in de effecten op luchtkwaliteit en lawaai. Die effecten kun je prima meten.”