Door een motie van GroenLinks in de Tweede Kamer is het beperken van de risico’s door het transport van gevaarlijke stoffen over de Brabantroute een stapje dichterbij gekomen. Een Kamermeerderheid vindt dat minister Eurlings en de transportsector nu snel afspraken moeten maken om dat transport beter te regelen. Als die afspraken er niet snel komen, zegt de kamer, moet de minster zelf met rigoureuzere regels komen, zoals zoals routedwang. GroenLinks verwacht dat er met deze stok achter de deur een doorbraak kan worden geforceerd.
Vooral treinen waarin wagons met chemisch vloeistoffen en chemische gassen door elkaar heen gekoppeld zijn, brengen veel te grote risico’s met zich mee. Als de gassen en vloeistoffen zich bijeen ongeluk vermengen en ontbranden, kunnen er desastreuze explosies plaatsvinden. Transportbedrijven erkennen dat risico, maar zien op tegen de logistieke consequenties van het anders koppelen van hun wagons. GroenLinks afdelingen in Brabant voeren al jaren uitgebreid campagne tegen de gevaarlijke situaties die ontstaan als zulke treinen dwars door de binnensteden van Bergen op Zoom, Roosendaal, Etten-Leur, Breda, Tilburg en Eindhoven rijden.
De boodschap van de Kamer aan het bedrijfsleven is helder: het is prima dat minister Eurlings vrijwillige afspraken met hen wil maken om de risico’s van de transporten te beperken, maar het duurt allemaal te lang. Met deze motie in de hand kan Eurlings aan de bedrijven laten zien dat het de Kamer menens is en dat er maatregelen als routedwang worden opgelegd als ze niet snel meewerken om de treinen tenminste zo veilig mogelijk samen te stellen.