GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout verwelkomt de voorstellen van de Europese Commissie om de richtlijn voor energiebelasting te moderniseren. In de voorstellen verschuift de minimumbelasting op energie van hoeveelheid naar de mate van milieubelasting. “Op die manier gaat diegene die veel CO2 uitstoot, meer belasting betalen”, zegt Eickhout. “De verhoging moet gecompenseerd worden door de loonbelasting te verlagen, zodat de werkgelegenheid profiteert.”
Huishoudens, bedrijven en de transportsector verspillen te veel energie. En we zijn veel te afhankelijk van de import van olie, stelt Eickhout. Hij is het met de Europese Commissie eens dat een belasting op CO2-uitstoot een goed middel is om deze slechte eigenschappen te bestrijden.
Vuilste energiebron, laagste tarief
In de bestaande richtlijn uit 2003 zijn de minimumtarieven voor kolen, diesel, benzine en andere energiebronnen gebaseerd op hun energievolume in plaats van de energie-inhoud en CO2-uitstoot. Hierdoor ontstaat de vreemde situatie waarin bijvoorbeeld steenkool, de meest vervuilende energiebron, het laagste minimumtarief heeft. Dat wordt in het voorstel van de Europese Commissie aangepakt door de introductie van een CO2-belasting op sectoren die buiten het huidige emissiehandelssysteem vallen.
Eickhout: “Vieze kolen hebben in de huidige situatie een voorrangspositie ten opzichte van duurzamere energievormen zoals biomassa. Dat pakt de Europese Commissie terecht aan, de minimumbelasting voor het gebruik van kolen voor de verwarming van huizen wordt meer dan vertienvoudigd bijvoorbeeld.”
Belastingvoordeel voor vliegmaatschappijen
Eickhout is teleurgesteld dat de Europese Commissie het nalaat om de wildgroei aan uitzonderingen drastisch terug te dringen. Zo hoeft geen belasting betaald te worden op kerosine, de brandstof van vliegtuigen. “In feite geven regeringen hierdoor 30 miljard euro per jaar cadeau aan vliegmaatschappijen”, concludeert Eickhout. “Duurzamere transportvormen zoals de trein kunnen moeilijk opboksen tegen deze oneerlijke concurrentie.”