Lijsttrekker Paul Rosenmöller en partijvoorzitter Mirjam de Rijk hebben hun collega’s gevraagd om openheid van zaken te geven over de financiering van de campagne. GroenLinks vindt dat de kiezers er recht op hebben om te weten waar de partijen hun geld voor de verkiezingscampagne vandaan halen en hoe zij dit geld besteden.

Sommige partijen, zoals LN en Pim Fortuyn, beweerden grote sommen geld te hebben ontvangen voor hun campagne. Andere partijen, zoals de VVD, organiseren gesponsorde evenementen. GroenLinks is tegenstander van sponsoring door bedrijven.


Wettelijk voorschriften voor openbaarheid van partijfinanciën zijn voor de voorkiezingen niet meer te realiseren. Hetzelfde geldt voor een verbod op sponsoring of spelregels hiervoor. Vandaar dat GroenLinks andere partijen oproept om op korte termijn een vrijwillige geadragscode af te spreken, zodat nog ruim voor 15 mei duidelijk wordt hoe de verschillende partijen hun campagne financieren.


GroenLinks gaf al bij de presentatie van haar verkiezingscampagne op 10 januari openheid van zaken over het GroenLinks-campagnebudget en de wijze waarop dit zal worden besteed.



Bijlagen:


- brief aan de lijsttrekkers en voorzitters van PvdA, VVD, CDA, D66, SP, ChristenUnie, SGP, Leefbaar Nederland, Lijst Pim Fortuyn, Verenigde Senioren Partij


- Overzicht GroenLinks campagnebudget



------------------------------------------------------------------------



Aan de lijsttrekkers en partijvoorzitters van PvdA, VVD, CDA, D66, SP, ChristenUnie, SGP, Leefbaar Nederland, Lijst Pim Fortuyn, Verenigde Senioren Partij




Den Haag, 26 februari 2002



Beste collega’s,


De campagnes zijn volop aan de gang. Intussen gaat de discussie voort over de sponsoring van politieke partijen en de noodzakelijke openheid over de herkomst van de financiële middelen voor de campagnes van politieke partijen. Reeds bij de presentatie van onze verkiezingscampagne op 10 januari jl. hebben wij inzicht gegeven in het GroenLinks-campagnebudget en de wijze waarop dit zal worden besteed. Daarbij hebben wij andere partijen opgeroepen om ook hun campagnebudgetten en de besteding daarvan openbaar te maken.


Ook tijdens het debat over de Wet subsidiëring politieke partijen is deze kwestie uitvoerig besproken. Alle partijen in de Kamer hebben toen de motie onderschreven waarin gevraagd wordt om openheid en transparantie over de herkomst van de financiële middelen waarover politieke partijen (in directe of in indirecte zin) beschikken (motie Rehwinkel c.s., 27894, nr. 11). Deze motie spreekt hierbij zowel over openbaarheid over giften aan politieke partijen (waarvoor reeds voorschriften voor openbaarmaking zijn opgenomen in art. 18 van de Wet subsidiëring politieke partijen) maar ook over giften aan stichtingen en andere aan politieke partijen verbonden organisaties. Er is een brede consensus over de wenselijkheid en noodzaak van openheid over de herkomst van de financiële middelen van politieke partijen. Vooralsnog schrijft de wet slechts voor een deel van de inkomsten openbaarheid voor. Vóór de Tweede-Kamerverkiezingen op 15 mei a.s. zal aanpassing van de wet op dit punt niet meer kunnen plaatsvinden.


GroenLinks wil daarom alle politieke partijen voorstellen om – vooruitlopend op aanvullende wettelijke regels - een vrijwillige gedragscode te ondertekenen. In deze code wordt vastgelegd dat ondertekenende partijen openheid van zaken zullen geven over de herkomst en besteding van hun campagnebudget. Dit wil zeggen: openbaarheid over álle inkomsten, direct of indirect verkregen. Bij dit schrijven treft u een overzicht aan van de herkomst en besteding van het GroenLinks campagnebudget.


Wij hopen dat de bereidheid bestaat om op korte termijn de exacte inhoud van deze code met elkaar te bespreken, zodat nog ruim vóór 15 mei a.s. helderheid en openheid zal ontstaan over de herkomst en besteding van de financiële middelen van alle politieke partijen.



Met vriendelijke groet,




Paul Rosenmöller, lijsttrekker GroenLinks


Mirjam de Rijk, partijvoorzitter




bijlage: overzicht GroenLinks campagnebudget



------------------------------------------------------------------------



GroenLinks campagnebudget 2002


alle bedragen in euro




UITGAVEN



Voorlichting - publiciteit



verkiezingsprogramma 16.336


kiezersonderzoek 27.227


reclamezendtijd 144.302


andere betaalde publiciteit 82.151


reclamebureau 56.723


drukwerk 158.823


publieksbijeenkomsten 136.134


mediatraining kandidaten 4.538



Personeelskosten 106.411



Organisatiekosten


programcongres 27.227


telefoonverkeer 14.521


website 4.992


porto 22.689



Onvoorzien 55.117



Totaal uitgaven 857.191




INKOMSTEN



verkiezingsfonds 761.443


verkoop materiaal 90.756



Totaal inkomsten 852.199



Het verkiezingsfonds wordt gevuld met financiële middelen die in een periode van vier jaar zijn gereserveerd op de reguliere partijbegroting en zijn afkomstig van contributies van leden, afdrachten van gekozen vertegenwoordigers en giften van leden en sympathisanten (dit betreft giften van particulieren en niet van organisaties e/of bedrijven).