Afgelopen week hield de aswolk uit IJsland heel Europa in zijn greep. Het Europees Parlement debatteerde over de sluiting van het luchtruim en de economische gevolgen daarvan. Volgens de internationale brancheorganisatie voor de luchtvaart IATA heeft de beperking van het vliegverkeer tot dusver meer dan 1,3 miljard euro gekost. Nu de vliegtuigen weer in de lucht zijn, brandt de discussie los over wie deze schade moet vergoeden. De christen-democraten willen onderzoeken of Europa de luchtvaart financieel kan steunen. Europarlementariër Judith Sargentini vertelt bij de

NOS op Radio 1 waarom GroenLinks vindt dat Europa niet moet opdraaien voor de kosten van de luchtvaart.

Judith Sargentini: "Er is geen ruimte in de Europese begroting voor een schadevergoeding. Bovendien hebben luchtvaartmaatschappijen al een groot economisch voordeel, doordat ze geen belasting betalen op kerosine. Dat scheelt ze jaarlijks 14 miljard euro. Daarbij vergeleken valt de 1,3 miljard euro schade in het niet."

Demissionair minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings (CDA) uitte afgelopen zondag kritiek op het Europese beleid. Hij vindt dat Europa zich te streng heeft opgesteld door het luchtruim geheel te sluiten.

Sargentini: "Eurlings kan Europa de schuld niet in de schoenen schuiven. Hij is namelijk zelf verantwoordelijk voor het Nederlandse luchtruim, daar heeft Europa geen zeggenschap over. We moeten ook niet vergeten dat veiligheid altijd op de eerste plaats dient te komen; in dit soort situaties kun je beter te voorzichtig zijn dan onnodige risico´s nemen."

Bekijk hieronder ook de NOS uitzending van Europa Praat.