Wat hebben diverse middelgrote steden in België, Spanje, Frankrijk en Duitsland, wat Nijmegen, Maastricht, Groningen of Zwolle niet hebben? Een tram.

Als het aan GroenLinks ligt, komt daar snel verandering in. Want de tram is schoon, zuinig, snel, comfortabel en neemt weinig plek in. In landen om ons heen heeft de tram de afgelopen jaren al een opzienbarende comeback gemaakt in het straatbeeld. De reizigersaantallen overtreffen elke verwachting. Ook in Nederland
hebben veel steden prima plannen om de tram in te zetten als alternatief voor het vastlopend autoverkeer.

Alleen het geld is vaak nog een probleem, zowel bij de aanleg als bij de exploitatie. Gemeenten hebben zelf onvoldoende middelen om een tramverbinding te realiseren. Rijksgeld is alleen beschikbaar voor heel dure projecten. Dat moet veranderen, vindt GroenLinks.

GroenLinks leider Femke Halsema zal aanstaande donderdag op drie plaatsen in Nederland, Maastricht, Nijmegen en Utrecht, een fictieve tramhalte openen als start van de campagne.

Programma per stad:

Maastricht
Wie:    Femke Halsema en Wim Hazeu, wethouder GroenLinks
Waar:  Markt
Tijd:   11.00 – 11.15 uur

Nijmegen
Wie:    Femke Halsema en Jan van der Meer, wethouder GroenLinks
Waar:  Burchtstraat, voor het Stadhuis
Tijd:    14.00 – 14.15 uur

Utrecht:
Wie:    Femke Halsema, Hans Amman, lid College van Bestuur Universiteit Utrecht
Waar:  De Uithof, plein bij de universiteitsbibliotheek
Tijd:   16.00 – 16.15 uur

Meer informatie over "laat de tram rijden"